سلام

من هومان سلیم زاده هستم و در این مقاله قصد دارم برایتان در مورد گوش دادن فعلا صحبت کنم

اولین سوال، گوش دادن فعال چیست؟ و چرا ما باد آن را بیاموزیم.

ما وقتی که در حال گفت و گو با دیگران هستیم، به عنوان شنونده اصول خاصی را لازم است رعایت کنیم.

که وقتی شما این اصول را رعایت می کنید به فرد گوینده احساس بهتری منتقل می شود. حتما شنیده اید که می گویند:

سنونده صاحب سخن را بر سر ذوق آورد

ما نام این اصول را گوش دادن فعال قرار دادیم و ما اگر بخواهیم جذاب و دوست داشتنی تر باشیم باید این اصول را بیاموزیم، اگر می خواهیم خریداران ما از ما بیشتر خوششان بیاید باید این اصول را بیاموزیم و ...

در این مقاله قصد دارم در مورد برخی ازا ین اصول مهم صحبت کنم.

1: حرکات سر

وقتی فردی در حال صحبت برای ما است، خیلی دوست که متوجه شود ما او را درک می کنیم، برای همین وقتی بعد از هر چند لحظه سرمان را حرکتی بدهیم عالی است

2: نگاه

باید ما نگاه مستقیم داشته باشیم به چشمان طرف مقابل، البته این عدد مقدار نگاه متغییر است، شما باید سعی کنید شنونده خود را بشناسید، اگر فردی درونگرا بود باید 30 درصد در زمان چشمان او نگاه کنید، و اگر برونگرا 70 درصد، اما سوال اگر قرار نباشد تمام وقت به او نگاه کنیم به کجا نگاه کنیم، مثلا به دست او وقتی دارد چیزی برایمان می نویسد، یا چیز های مختلف.

3: حالات چهره

ما نسبت به اتفاقی در حال تعریف شدن است باید سعی کنیم تا حالات چهره خود را تغییر دهیم، و یا به سمت جلو و عقب مایل کنیم.

4: کار دیگری نکنیم

مبادا در هنگامی که کسی در رحال حرف زدن با شما است به گوشیتان نگاه کنید، یا حتی از آن استفاده کنید، اگر خواتسید این کار را بکنید از فرد گوینده حتما اجازه بگیرید تا حرفش را قطع کنید، اینطور باز او احساس می کند که شما واقعا می خواهید به حرف های او گوش دهید

5: درک می کنم

خیلی خوب است در هنگام صحبت فرد مقابل در میا صحبت های او وقتی مکثی می کند، یا سوالی می پرسد از کلماتی همچون درکت می کنم، می فهمم، من هم همینطور بودم و... استفاده کنیم

6: حرف هایش را یادداشت کنیم

این کار عالی است، با این کار فرد گوینده احساس می کند که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، که شما دارید سخنانش را می نویسید.

7: حرف هایت را بیاد می آورم

کار عالی دیگری که می توان انجام داد این است که وقتی شما در حال حرف زدن هستید از حرف های او استفاده کنید، یا حتی بعد از مدتی هنگام صحبت یه سخنان او اشاره کنید، اینطور او فکر می کند شما واقعا کامل به حرف های او گوش داده اید

8: به سنش نگاه کن

افراد پیر تر، ایجاد تغییر در ایده هایشان بسیار سخت و تقریبا نا ممکن است. پس با آن ها بحث نکنید، افراد کم سن سال هم سعی کنید حرف هایشان را بشنوید، و آن ها را تحسین کنید، بعد با پرسش سوال به آن ها کمک کنید تا ایده هایشان به واقعیت نزدیک شود، اینطور شما یک فرزند متفکر خواهید داشت. اگر نوجوان حتی اگر داشت اشتباه می گفت، یا داشتطوری حرف می زد که انگار من مثلا کس دیگری هستم، به او گوش کنید و تحمل کنید، و بعد با او صحبت کنید

9: چه قدر ما خوش بخت هستیم!

تست شرکت گوگل برای استخدام کار کنان این بود که آیا می توان با این فرد در فرودگاه، به خاطر تاخیر هواپیما سه ساعت بود، و آیا ما لذت می بریم یا نه؟

باید سعی کنید اگر او داشت حرف هایش به سمت منفی گویی حرکت می کرد، چون شما می خواهید او احساس خوبی داشته باشد، مثلا می توانید بگویید، چای هر جایی می چسبد!. با این حرف شما فرد احسا خوبی پیدا می کند.

10: شنیدم، همین بود دیگه؟

مهم ترین ومهم ترین اصل را می خواهم بهتان بگوییم

با رعایت همین اصل بسیار ساده شما می توانید فروشتان را حداقل 20 درصد افزایش دهید

و آن این است

وقتی صحبت فرد تمام شد، خلاصه ای از حرف هایش را تکرا کنید و بگویید منظورتان همین بود؟

این کار نشان می دهد که من به تمام حرف های تو گوش دادم و فهمیدم که مشکل یا خاسته شما چیست و شما را درک می کنم! و این خودش به تنهایی برای فروش بالا شما کافی است!

11: ممنون

اگر در هنگام صحبت برای جمعی بود و شما یکی از شنونهداگان بودید، این کار بسیار خوب است که بعد از به پایان رسیدن صحبت از او به خاطر سخنان خوبش تشکر کنید.

12: به من تو هستم!

افراد دوست دارند که پیش فردی بتوانند خیلی راحت صحبت کنند، اصلا یکی از دلایل اینکه خیلی ها به پیش مشاور می رند همین است.

برای اینکه فرد به شما اطمینان بیشتری داشته باشد هیچوت و در هیچ شرایطی نباید حرف های او را به دیگران بگویید. و اما در این بخش مهم ترین کار این است که باید سعی کنید مانند او رفتار کنید، مانند او بنشینید، از تیکه کلام های او استفاده کنید و سعی کنید کمی شبیه او شوید، از آنجایی که هر فرد به خودش اعتماد دارد، وقتی مغز می بیند که این فرد چه قدر شبیه خودش است، به اعتماد بیشتری می کند

ممنون از توجهتون

منبع: teacher-hooman.blog.ir